להסתכל על חצי הכוס המלאה

בתרגולי שטח עם חניכים אני שולח אותם לתרגילים שונים, בהם עליהם לפתוח שיחות עם בחורות ברחוב או בקניון. לאחר שהחניכים חוזרים, במקרים רבים, התגובות שלהם נשמעות כמו: "הלך גרוע", היה "על הפנים", "התרגיל הזה לא מתאים לי" וכו'. כשאני שואל את החניך לכמה בחורות הוא ניגש, במקרים רבים אני מקבל תשובות כמו "ניגשתי ל- 9 בחורות, מתוכן דיברתי עם 3, ועם האחרונה דיברתי במשך 3 דקות".

מבחינתי, חניך שניגש ל- 9 בחורות ברבע שעה ודיבר עם 3 מהן ביצע את התרגיל בצורה מושלמת. אם כך, מדוע קיימת התופעה של הערכת ביצועים עצמית נמוכה בקרב חניכים?

קיימות כמה סיבות לתופעה.

הראשונה, היא הרגישות הגבוהה של החניכים לכשלון לעומת הערכת חסר של הצלחה.
במחקרים פסיכולוגיים מצאו חוקרים שבני האדם רגישים יותר להפסד מאשר לרווח. באופן מופשט, אדם שיפסיד 100 ₪ יהיה עצוב באופן יותר קיצוני מאשר האופן שבו יהיה שמח אדם שהרוויח 100 ₪. התופעה ככל הנראה קשורה למנגנונים אבולוציונים של הימנעות מסיכון. החניכים שיוצאים לשטח נוטים לזכור טוב יותר את הכשלונות והדחיות ופחות את ההצלחות, ההסכמות והמקרים בהם הבחורות דיברו איתם. זכרו את המחמאות וההצלחות ושכחו את העלבונות והדחיות.

השניה, היא הדרך של החניך להסביר לעצמו כשלון או הצלחה.
חניכים נוטים לתלות את ההצלחה שלהם בגורמים חיצוניים כמו מזל ואת הכישלון בגורמים פנימיים כמו המעשים שלהם. חניכים נוטים להסביר הצלחות ב"היא לא הייתה בחורה יפה ולכן נתנה את הטלפון" , או "היה לי מזל". לעומת זאת, הם נוטים להסביר כשלונות ב"הייתי אידיוט", "שכחתי את מה שרציתי להגיד" וכו'. התנהגות כזו לא רק שאינה קשורה למציאות, היא גם איננה תורמת להתקדמות של החניך. על מנת להתקדם בתהליך הלימוד עלינו לקשור הצלחות לפעולות טובות שביצענו ולא להתמקד בכשלונות או בפעולות שלא ביצענו בצורה טובה. רק ככה ניתן להשתפר.

הסיבה השלישית היא ההגדרה של "הצלחה".
חניכים רבים מגיעים עם התחושה שכל שיחה עם בחורה בה הם לא השיגו מספר טלפון לא נחשבת כהצלחה. התפישה הזאת בה החניך חותר לקבל טלפון וכל מה שפחות מזה לא נחשב הצלחה, היא בעצם מקל בגלגלים. על מנת להגיע למצב של הצלחות עם מספרי טלפון, יש לעבור שלבים רבים בדרך. אם לא נכיר בכל שלב כהצלחה בפני עצמה, לא נאגור מספיק אנרגיות על מנת להגיע לשלב הסיום, ובמקרה הזה, מספר הטלפון.

הסיבה הרביעית היא פיתוח ציפיות גבוהות להצלחות גורפות ומיידיות.
כמו בכל תהליך למידה, על החניך לעבור שלבים רבים בדרך להצלחה. במיוחד כאשר מדובר בתחום אשר כולל בתוכו נושאים מגוונים שאינם נלמדים באופן פרונטלי כמו מתמטיקה או ספרות. התחום מורכב ודורש אימון בשטח. חניכים אשר באים עם ציפיות גבוהות מידי אולי יהיו מאוד אנרגטיים בתחילת התרגול, אבל בסופו, כאשר לא השיגו 5 מספרי טלפון תוך שעה כפי שציפו, הם יתאכזבו ואולי אפילו יפסיקו לתרגל. החניכים שמצליחים ללמוד בצורה הטובה ביותר מגיעים לתרגול בלי ציפיות ועם רצון לתרגל ולהנות.

לסיכום, אני מציע לכל מי שיוצא לשטח בעצמו או במסגרת התרגולים בקורס להתמקד בתגובות החיוביות, בהצלחות גם אם הן קטנות בהתחלה. לא להגדיל ציפיות מוקדם מידי ובעיקר לנסות ולהנות מהתהליך.

בהצלחה!

נהנית מהפוסט? שתף עם חבריך או השאר תגובה.
כדי לא לפספס את הפוסט הבא, הירשם לקבלת עדכונים במייל:
הכנס מייל לקבלת עדכונים:

1 Comment

  1. רון

    מאמר מצויין עידן.
    מאוד נהנתי לקרוא אותו.
    נותן לי מבט טוב על עצמי וכמובן עוזר לי להסתכל על חצי הכוס המלאה!

    Reply

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר.